بورس نزدک؛ ویژگی های کلیدی

بورس نزدک؛ ویژگی های کلیدی

بورس نزدک بورس اوراق بهادار آمریکا است که در کنار NYSE، اکثر معاملات سهام در آمریکای شمالی و بین‌المللی را نمایندگی می‌کند. NYSE و Nasdaq در عملیات خود و انواع سهامی که فهرست می کنند متفاوت هستند.

دانستن تفاوت های ذکر شده به شما کمک می کند تا عملکرد بازار سهام و مکانیزم خرید و فروش سهام را بهتر درک کنید. در اینجا ویژگی های کلیدی وجود دارد که باید بدانید:

ویژگی های کلیدی بورس نزدک

NASDAQ پس از NYSE در رتبه دوم قرار دارد که همچنان بزرگترین بورس اوراق بهادار جهان از نظر ارزش بازار است. بورس نزدک، یک بازار الکترونیکی جهانی برای خرید و فروش اوراق بهادار، در واقع اولینِ جهانی است.

Nasdaq OMX که مقر آن در نیویورک است، ۲۹ بازار از جمله سهام در درجه اول، اما همچنین اختیار معامله، درآمد ثابت، مشتقات و کالاها را اداره می کند.

نزدک در سال ۱۹۷۱ به عنوان یک شرکت تابعه کاملاً تحت مالکیت سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی (FINRA)، که در آن زمان به عنوان انجمن ملی فروشندگان اوراق بهادار (NASD) شناخته می شد، تأسیس شد.

بیشتر بخوانید: شاخص های بورس آمریکا چیست؟

در بورس نزدک، که مخفف National Association of Securities Dealers Automated Quotations است، تمام معاملات به صورت آنلاین انجام می شود.

مدیر عامل آدنا فریدمن در نوامبر ۲۰۱۶ به سمت مدیر عاملی ارتقا یافت و اولین زنی بود که یک صرافی بزرگ در ایالات متحده را رهبری می کرد.

نزدک از مشتریان از جمله موسسات مالی، کارگزاران، سرمایه گذاران نهادی و شرکت ها درآمد ایجاد می کند. بورس نزدک برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ منتهی به ۳۱ مارس، سود خالص ۲۸۳ میلیون دلاری با درآمد ۱٫۵۴ میلیارد دلاری را گزارش کرد.

شاخص‌های شاخص نزدک عبارتند از:

  • نزدک ۱۰۰

  • شاخص ترکیبی نزدک

  • شاخص بیوتکنولوژی نزدک

اصطلاح Nasdaq همچنین برای اشاره به Nasdaq Composite، شاخصی از بیش از ۳۷۰۰ سهام فهرست شده در بورس Nasdaq، از جمله غول های فناوری اپل، گوگل، مایکروسافت استفاده می شود.

عملکرد صنعت فناوری را اغلب می توان با شاخص ترکیبی بورس نزدک مشاهده کرد. به عبارت دیگر قیمت سهام بازار سهام برای وضعیت غول های فناوری مهم است.

به عنوان مثال:

شاخص ترکیبی نزدک، یکی از مؤلفه‌های اصلی، در سال ۲۰۲۲ به دلیل تورم مداوم و سیاست‌های پولی سخت بانک‌های مرکزی، کاهش شدیدی را تجربه کرد. متا، شرکت مادر فیس بوک، برای اولین بار پس از سال ۲۰۱۶ به دلیل ترازنامه ناامید کننده در اکتبر ۲۰۲۲ به زیر ۱۰۰ دلار سقوط کرد و از رکورد سالانه ۳۵۳ دلاری فاصله گرفت.

از سوی دیگر، شاخص در ۱۹ نوامبر ۲۰۲۱ در سطح رکورد ۱۶۰۵۷٫۴۴ بسته شد. از آن نقطه تا آوریل ۲۰۲۲ بیش از ۲۳ درصد کاهش یافت. کاهش ۱۳ درصدی Nasdaq Composite در آوریل ۲۰۲۲ به عنوان بدترین کاهش ماهانه از اکتبر ۲۰۰۸ به ثبت رسید. زمانی که شاخص در بحبوحه بحران مالی جهانی ۱۷٫۴ درصد کاهش یافت.

بیشتر بخوانید: شاخص چیست، چگونه در شاخص بورس سرمایه گذاری کنیم؟

ویژگی های کلیدی بورس نزدک

وضعیت فعلی بورس اوراق بهادار آمریکا

برای درک وضعیت بازار سهام آمریکا باید به عملکرد سه شاخص اصلی نگاه کرد. اینها میانگین صنعتی داوجونز، اس اند پی ۵۰۰ و شاخص کامپوزیت بورس نزدک هستند که شاخص های اصلی بازار سهام آمریکا هستند.

عملکرد این سه شاخص که هم از سوی رسانه ها و هم از سوی سرمایه گذاران بیشتر دنبال می شود، نشان دهنده عملکرد بازار سهام آمریکا است. حال بیایید وضعیت موجود در شاخص های اندیکاتور را بررسی کنیم:

میانگین صنعتی داوجونز

میانگین صنعتی دان جونز که اطلاعاتی در مورد سلامت اقتصاد ایالات متحده ارائه می دهد، تا مارس ۲۰۲۳ در همه شاخص ها منفی است.

DJIA که عملکرد منفی را به صورت هفتگی، ماهانه و سالانه از خود نشان داد، در یک سال بین ۲۸۶۰۰ تا ۳۵۴۹۲ امتیاز حرکت کرد.

بالاترین ارزش خود را در سال ۲۰۲۳ در اواسط ژانویه با ۳۴۳۴۲ امتیاز در همان تاریخ ثبت کرد. در ماه مارس به ۳۱۶۲۴ واحد کاهش یافت.

این شاخص در ژانویه ۲۰۲۲ با ۳۶۹۵۲ واحد رکورد تاریخی خود را شکست.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

شاخص ترکیبی بورس نزدک

برخلاف سایر شاخص‌های شاخص، از ابتدای سال تا مارس ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

شاخص ترکیبی نزدک که از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا اواسط مارس حدود ۷ درصد افزایش یافت، به صورت ماهانه و سالانه ارزش خود را از دست داد.

محدوده حرکت ۵۲ هفته ای نزدک کامپوزیت که ۱۴ درصد در یک سال کاهش یافت، ۱۰۰۸۸ به ۱۴۶۴۶ واحد رسید. با نگاهی به رکورد تاریخی شاخص شاخص، مشاهده می شود که در نوامبر ۲۰۲۱ با ۱۶۲۱۲ واحد به اوج خود رسید.

شاخص S&P 500

بنچمارک که ۷۵ درصد از بازار سهام آمریکا را پوشش می دهد نیز به صورت هفتگی، ماهانه و سالانه در منطقه منفی باقی می ماند.

S&P 500 که در یک سال ۹٫۵ درصد از ارزش خود را از دست داد، در ۵۲ هفته بین ۳۴۹۱ تا ۴۶۳۷ واحد حرکت کرد.

شاخص S&P 500 که در فوریه تا اواسط مارس با ۴۱۹۵ امتیاز به اوج خود در سال ۲۰۲۳ رسید، در ابتدای سال ۲۰۲۲ با ۴۸۱۸ امتیاز اوج خود را ثبت کرد.

بیشتر بخوانید: برترین شاخص های بورس جهان

بورس نزدک

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران . نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام . نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام، برنامه ردیابی سهام، اپلیکیشن ردیابی سهام، نرم افزار مدیریت سهام