رکود اقتصادی؛ سوالات متداول

رکود اقتصادی؛ سوالات متداول

در این محتوا به سوالات متداولی که در مورد رکود اقتصادی وجود دارد پاسخ می دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر به شماره های قبلی مقالات مراجعه کنید.

رکود اقتصادی: سوالات متداول

رکود اقتصادی وضعیت انقباضی اقتصاد است. انقباض اقتصاد برای دو چهارم متوالی تولید ناخالص داخلی نشانگر رکود اقتصادی است. در حالی که پیش بینی تورم به سمت بالا تجدید نظر می شود، نظرات کاهشی در مورد رشد ارائه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: رکود اقتصادی؛ عواقب و پیامدها

چگونه از رکود اقتصادی جلوگیری کنیم؟

پس از اینکه اقتصاد نشانه هایی از رکود را نشان داد، دولت می تواند اقدامات مختلفی انجام دهد. از نظر فنی، اقدامات زیر را می توان برای جلوگیری از رکود انجام داد:

برای افزایش اشتغال تلاش می شود.

می توان به بخش های تولید و تجارت مشوق هایی داد.

می توان سیاست های مقابله با تورم را اتخاذ کرد.

مدل های احتیاط اقتصادی را می توان با در نظر گرفتن شرایط بحران اقتصادی ناگهانی مورد مطالعه قرار داد.

بیشتر بخوانید: تورم، رکود تورمی و رکود اقتصادی چیست؟

در صورت وقوع رکود چه اتفاقی برای طلا می افتد؟

کاهش اعتماد به بازار سهام و ارزها ممکن است معدن طلا را که به عنوان یک پناهگاه امن تلقی می شود، به منصه ظهور برساند. بنابراین یکی از پاسخ های این سوال که در دوران رکود چه چیزی افزایش می یابد قطعا طلا است.

ویژگی طلا آن را به عنوان پناهگاهی امن برای سرمایه گذاران در روزهای طوفانی در بازارها تبدیل می کند. از سال ۱۹۷۱، زمانی که ریچارد نیکسون، رئیس جمهور ایالات متحده، سیستم برتون وودز را رها کرد و باعث فروپاشی استاندارد طلا شد، ۷ رکود بزرگ وجود داشته است.

هنگام رکود چه اتفاقی برای طلا می افتد؟

در بحبوحه بحران جهانی ۲۰۰۸-۲۰۰۹، قیمت طلا در نهایت افزایش یافت. در اکتبر ۲۰۰۸، در آغاز بحران، نرخ کاهشی را تجربه کرد. با این حال، قیمت به سرعت بهبود یافت و با پایان رکود، ۱۷٫۵ درصد بالاتر بود.

تحقیقات نشان داده است که طلا “معمولا” در دوران رکود افزایش می یابد. به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد که معمولاً طلا برای سرمایه‌گذاری در دوران رکود ترجیح داده می‌شود. این یک توصیه سرمایه گذاری نیست. اما مطالعات روی نمودارها این نتیجه را نشان می دهد. برای یادگیری نحوه سرمایه گذاری در طلا به مقاله مربوطه ما مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در طلا

در صورت وقوع رکود اقتصادی چه اتفاقی برای نرخ ارز می افتد؟

کاهش ارزش پول محلی ممکن است باعث نوسانات ارزهای خارجی شود. بنابراین ممکن است نرخ ارز در کشور به سمت بالا حرکت کند.

مثلا؛ در دوران رکود در ایران، با کاهش ریال ایران، نرخ دلار افزایش خواهد یافت. این وضعیت را می توان به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری در نظر گرفت. با این حال، ارزها به طور کلی در زمان بحران اقتصادی ناامن در نظر گرفته می شوند. با این حال، هیچ قانون سختی در مورد اینکه چه اتفاقی برای ارزش ارزها در دوران رکود خواهد افتاد وجود ندارد.

مثلا؛ هنگامی که رکود بزرگ در سال ۲۰۰۸ آغاز شد، پوند انگلیس دچار کاهش قابل توجهی شد. استرلینگ بیش از ۲۵ درصد از ارزش خود را از سال ۲۰۰۷ تا ژوئیه ۲۰۰۹ از دست داد. با این حال، دلار در این بحران تأثیر چندانی نداشت.

شاخص دلار در نوسان خواهد بود. اما به طور کلی در مقداری مشابه ابتدای رکود باقی ماند. در نتیجه، ارزهای خارجی به طور کلی به عنوان ابزار سرمایه گذاری در دوران رکود ترجیح داده نمی شوند. اما می توان از فرصت های سرمایه گذاری مختلف استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: آیا هنگام کاهش قیمت طلا باید سرمایه گذاری کرد؟

چگونه از رکود اقتصادی جلوگیری کنیم؟

در صورت وقوع رکود چه اتفاقی برای بورس می افتد؟

می توان پیش بینی کرد که سهام و بورس به دلایلی مانند کاهش فعالیت های تولیدی در اقتصاد و کوچک شدن شرکت ها، نشاط چندانی نخواهد داشت.

مطالعات نشان داده است که بازار سهام معمولاً برای چندین ماه در طول رکود به شدت کاهش می یابد. از نظر تاریخی، حدود شش ماه پس از شروع رکود، بازار سهام به کف خود رسیده است و بازار سهام معمولاً قبل از اینکه اقتصاد بهبود یابد، دوباره به حالت اول برگشته است.

در نمودار، نوارهای قرمز رکود، نوارهای خاکستری نشان دهنده بازار خرسی و خط آبی نشان دهنده شاخص S&P 500 است. میله‌های خاکستری زمانی را اندازه‌گیری می‌کنند که بازار شروع به کاهش می‌کند و زمانی پایان می‌یابد که بازار یک بهبود معنی‌دار را آغاز کند. همانطور که می بینید، بازار سهام قبل از دوره های رکود شروع به کاهش می کند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار حضور و غیاب رایگان

اگر اقتصاد آمریکا وارد رکود شود چه اتفاقی برای دلار می افتد؟

با ورود اقتصاد ایالات متحده به رکود، انتظار می رود دلار از نظر فنی قدرت خود را از دست بدهد. با این حال، به‌جای شایعه‌ای در مفهوم فنی، به نظر می‌رسد در صورت وقوع یک رکود اقتصادی بزرگ مانند آنچه در سال ۲۰۰۸ رخ دهد، دلار قدرت خود را از دست بدهد.

هنگامی که نمونه های رکود گذشته بررسی می شود، توجه می شود که ارزها از دوره های رکود قوی ظاهر شدند. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، در طول بحران جهانی ۲۰۰۸، شاخص دلار به این روند در منطقه مثبت پایان داد.

چگونه در دوران رکود اقتصادی سرمایه گذاری کنیم؟

در دوران رکود، اعتماد به ارزها و بازارهای سهام به طور کلی کاهش می یابد. بنابراین، به عنوان یک جایگزین، سرمایه گذاران به فلزات گرانبها پناهگاه امن مانند طلا روی می آورند. فلزات گرانبها به عنوان یک ابزار حفظ ارزش برای سرمایه گذاران در دوره هایی که اعتماد به ارز خارجی و بازار سهام کاهش می یابد، عمل می کند. اگر ابزارها را بررسی کنید تا ببینید در دوران رکود چه چیزی افزایش می‌یابد، بلافاصله متوجه می‌شوید که طلا به وضوح در پیش است.

اگرچه سرمایه گذاری ها بر روی فلزات گرانبها متمرکز است، اما می توان آنها را فرصتی برای بهره مندی از کاهش قیمت سهام دانست. بنابراین می توانید بازارها را به درستی تحلیل کنید و از دوره های رکود برای استفاده از فرصت ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری و سوالات متداول

رکود چه فایده ای دارد؟

رکود، که به عنوان رکود در اقتصاد تعریف می شود، به طور کلی به نفع سرمایه گذاران طلا است. زیرا با کاهش اعتماد به اقتصاد کشور، ارزش پول از دست خواهد رفت. در عین حال، اعتماد به بازار سهام کاهش خواهد یافت. سرمایه گذاران به فلزات گرانبها به عنوان جایگزین روی خواهند آورد. با نگاهی به بازده ابزار در دوره های رکود، مشاهده شد که قیمت طلا افزایش یافته است. بنابراین سرمایه گذاران طلا در دوران رکود، درآمد خود را افزایش خواهند داد.

رکود اقتصادی تا کی ادامه خواهد داشت؟

مدت زمان رکود بسته به عوامل ایجاد رکود اقتصادی در کشور متفاوت است.

چه اتفاقی برای قیمت مسکن در دوران رکود می افتد؟

بر اساس تحلیل های انجام شده توسط اقتصاددانان، قیمت مسکن در دوران رکود بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است. عامل تعیین کننده در این مرحله این است که بازار مسکن چقدر ارزش دارد. نتیجه گیری شده است که در بازارهای مسکن که بیش از حد ارزش گذاری شده اند، کاهش تا ۲۰ درصد قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید: بهترین پوشش در برابر تورم چیست؟ (سوالات متداول)

آخرین رکود جهانی چه زمانی بود؟

آخرین رکود در اقتصاد جهانی با همه‌گیری ویروس کرونا در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ مشاهده شد. تعطیلی کامل کشورها و توقف صنعت تولید، کشورهای مهم جهان را در آستانه رکود قرار داده است. از نظر فنی، اقتصاد ایالات متحده و منطقه یورو وارد رکود شده اند.

رکود اقتصادی چه زمانی آشکار می شود؟

رکود با رشد اقتصادی منفی در یک دوره شش ماهه مشخص می شود. به عبارت دیگر، وقتی کشوری برای دو فصل متوالی رشد منفی نشان می دهد، از نظر فنی گفته می شود که در رکود است. اما این بیانیه به طور قطع نشان دهنده رکود اقتصادی کشور نیست. رکود بسته به بهبود تعدادی از عوامل اقتصادی مشخص می شود. در نتیجه، دو چهارم رشد منفی اولین بار است که رکود مشهود است.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

رکود اقتصادی

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سرمایه گذاری سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی خواهید داشت.

برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران . نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام . نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام، برنامه ردیابی سهاماپلیکیشن ردیابی سهام، نرم افزار مدیریت سهام . برنامه مدیریت پرتفولیو، برنامه مدیریت سهام در بورسنرم افزار مدیریت سهام اندروید، نرم افزار مدیریت سبد سرمایه گذاری، برنامه مدیریت سبد سرمایه گذاری . برنامه مدیریت سبد سهام در بورس، نرم افزار مدیریت پورتفولیو