سواپ در بورس و فارکس چیست؟ (بخش دوم)

سواپ در بورس و فارکس چیست؟ (بخش دوم)

قراردادهای سوآپ بیشتر به منظور مدیریت ریسک های مالی مانند نوسانات نرخ بهره یا نرخ ارز انجام می شود. در بازار فارکس که بزرگترین بازار جهان با میانگین حجم روزانه ۷ تریلیون دلار است، سوآپ به هزینه حمل یک شبه یا بهره یک شبه گفته می شود.

هنگام محاسبه نرخ سوآپ فارکس، تفاوت نرخ بهره بین ارزهای دو کشور در نظر گرفته می شود.

در حالی که تمام جفت ارزهای معامله شده در بازارهای فارکس دارای هزینه مبادله هستند، حساب های فارکس بدون سوآپ نیز وجود دارد.

این را می توان با شاخص مشارکت در بورسا استانبول مقایسه کرد. چون بهره در اسلام حرام است و برای کسانی که می خواهند در فارکس سرمایه گذاری کنند اما سود سود نمی خواهند، نوع حساب بدون سوآپ وجود دارد.

نوع حساب فارکس مورد نظر، حساب “اسلامی” یا “فارکس بدون معاوضه” نامیده می شود.

قبلاً گفتیم که قراردادهای سوآپ بر اساس تاریخ و شرایط خاصی انجام می شود و در زمان سررسید باید تعهدات انجام شود.

اگر خروج پیش از موعد از قرارداد سوآپ ضروری باشد، چه اتفاقی می افتد؟

در نتیجه، یکی از طرفین ممکن است نیاز به خروج از سوآپ قبل از تاریخ فسخ توافق شده داشته باشد. این شبیه به سرمایه‌گذاری است که قراردادهای آتی یا اختیار معامله در بورس را قبل از انقضا می‌فروشد.

روش های مختلفی برای خروج از قرارداد مبادله وجود دارد. یکی از آنها این است که طرفی که می خواهد قرارداد را فسخ کند، سوآپ طرف مقابل را خریداری می کند. هر یک از طرفین می تواند با پرداخت ارزش بازار مبادله به طرف دیگر قرارداد را فسخ کند. با این حال، این باید از قبل در قرارداد مبادله مشخص شود یا رضایت طرف مقابل را جلب کند.

همچنین، از آنجایی که سوآپ دارای ارزش قابل محاسبه است، یک طرف می تواند قرارداد را به شخص ثالث بفروشد. این نیز مانند روش دیگر نیاز به اجازه طرف مقابل دارد.

بیشتر بخوانید: سواپ در بورس و فارکس چیست؟ (بخش اول)

مزایای تراکنش سواپ چیست؟

بسته به ویژگی های ارائه شده توسط تراکنش های سوآپ، مشاغلی که آربیتراژ اعتباری دریافت می کنند می توانند هزینه های تامین مالی خود را کاهش دهند. ارائه مدیریت موثر، فعال و منفعل در کسب و کارها نیز از مزایای آن است.

معاملات مبادله ای که دسترسی به بازارهای مختلف را فراهم می کند، دسترسی به منابع جدید با هزینه های اعتباری سودمند را فراهم می کند. علاوه بر اجازه حفاظت از قراردادها و اسرار تجاری با سررسیدهای مختلف، در کاهش یا حذف خطرات متعهد تأثیر دارد.

مدت طولانی تری نسبت به قراردادهای آتی یا اختیار دارد. در حالی که سوآپ ها برای سال ها دوام دارند، معاملات آتی و آتی نسبتا کوتاه مدت هستند. همچنین برای واسطه های مالی سودمند است زیرا آنها می توانند درآمد اضافی را در قالب کارگزاری با ترتیب دادن سوآپ کسب کنند.

معایب سوآپ:

جدای از اینها، swap معایبی نیز دارد. یکی از این هزینه‌ها، هزینه‌هایی است که ممکن است از خاتمه پیش از موعد سوآپ قبل از سررسید آن ناشی شود. همچنین کمبود نقدینگی و ریسک نکول وجود دارد.

بیشتر بخوانید: فرهنگ لغت فارکس: اصطلاحات رایج فارکس (بخش دوم)

منطق تراکنش سوآپ چیست؟

کلمه Swap در واقع به معنای مبادله است و اطلاعات لازم را در مورد نحوه انجام تراکنش ها ارائه می دهد. این فرآیند تبادل با یک مثال بسیار بهتر درک خواهد شد.

فرض کنید بانک A نیاز به ارز خارجی دارد و بانک B به لیر ترکیه نیاز دارد. در حالی که بانک A دارایی های لیر ترکیه خود را به مدت ۱ سال به بانک B منتقل می کند، بانک B دارایی های ارز خارجی مربوطه خود را به بانک A منتقل می کند.

این فرآیند انتقال تحت شرایط خاصی مانند نرخ مبادله انجام می شود و طرفین ارزهای خود را در تاریخ سررسید و در شرایط توافق شده مبادله می کنند. به طور کلی، معامله سوآپ ارز به این صورت انجام می شود.

موضوع پرداخت سود بسته به حق بیمه ریسک کشورها و میزان ارز مورد نیاز آنها متفاوت است.

مهمترین نکته ای که در مورد معاملات سوآپ باید بدانید این است که معاملاتی هستند که در ترازنامه ظاهر نمی شوند. به عبارت دیگر، این فرآیند قرض دادن یا قرض گرفتن پول برای یک دوره زمانی است. این معامله با اهدافی مانند بیمه ریسک نرخ ارز و جمع آوری سپرده ها یا وام های ارزی کافی در ترازنامه انجام می شود.

در فارکس، سرمایه گذاران بر اساس این منطق که ارز خریداری شده وام داده می شود و ارز فروخته شده قرض گرفته شده و فروخته می شود، هر برابری را خریداری یا می فروشند.

اگر سرمایه‌گذاران تا پایان روز موقعیت‌های خود را نبندند و آن را به روز بعد منتقل نکنند، از ارزی که وام می‌دهند، درآمد سود کسب می‌کنند. علاوه بر این، آنها به ازای ارزی که قرض می گیرند، سود روزانه نیز می پردازند. تفاوت مثبت یا منفی، درآمد سوآپ یا هزینه سوآپ ایجاد می شود.

منطق تراکنش سوآپ چیست؟

بیشتر بخوانید: فرهنگ لغت فارکس: اصطلاحات رایج فارکس (بخش اول)

چرا؟

زیرا معاملات بر اساس تغییرات آنی قیمت انجام می شود. این بدون تعویض در حساب شما منعکس می شود. معاملات در بازار فارکس از طریق پلتفرم ها انجام می شود. اگر حساب سرمایه گذاری خود را با سوآپ باز کنید، تراکنش های شما با بهره روی پلتفرم انجام می شود.

وقتی بدون مبادله باز می‌کنید، حتی اگر تراکنش‌های خود را به روز بعد انتقال دهید، هیچ سودی تعلق نمی‌گیرد. به این ترتیب می توانید از پس انداز خود بدون کسب سود مطابق با اسلام استفاده کنید.

کسانی که می دانند فارکس چیست، می دانند که معاملات از طریق برابری در بازار انجام می شود. به عنوان مثال، یک سرمایه‌گذار که در برابری پوند/دلار آمریکا موقعیت خرید داشته است، استرلینگ خرید و آن را وام داد و در ازای آن دلار وام گرفت و فروخت.

سرمایه‌گذاری که در همان برابری موقعیت کوتاهی داشت، دلار خرید و در ازای آن استرلینگ فروخت.

در اینجا، درآمد سود ناشی از استرلینگ در موقعیت خرید طولانی است. دلارهای فروخته شده نیز باعث ایجاد هزینه بهره خواهد شد. بسته به تفاوت، درآمد سوآپ یا هزینه سوآپ ایجاد می شود.

از آنجایی که شما سرمایه گذاری های خود را به صورت برابری انجام می دهید، ارزش ها با ارز مخالف محاسبه می شوند.

مثلا؛

درآمد بهره در حساب شما به USD بر حسب برابری XAU/USD و به CHF برابری GBP/CHF منعکس می شود. در برابری، مکانی که ابتدا نوشته می شود، ابزاری است که در آن سرمایه گذاری انجام شده است. دوم مبلغی است که به عنوان وثیقه سپرده شده است.

بیشتر بخوانید: راه های چند برابر شدن پول کم در فارکس

منطق به شرح زیر است؛

ابازار خریداری شده قرض گرفته می شود و در ازای آن وام داده می شود. بنابراین، با مشاهده تفاوت بین ارزش ابزارها در موقعیت، قیمت توسط پلت فرم معاملاتی محاسبه شده و در حساب شما منعکس می شود.

معاملات در بازار فارکس عموماً با ارز خارجی انجام می شود. اگر هنگام انجام تراکنش‌های خود، سفارش فروش را با ارزی با بهره کم انجام دهید، به این معنی است که با سرمایه‌گذاری در ارزی با بهره بالا موافقت کرده‌اید.

در این صورت هزینه حمل و نقل یک شبه را با ارز با بهره بالا پرداخت می کنید.

برای توضیح با مثال؛ وقتی برای برابری EUR/USD سفارش خرید می دهید، یورو می خرید و در ازای آن دلار به بازار می فروشید.

با یادگیری نحوه سرمایه گذاری در برابری EUR/USD می توانید اطلاعات دقیق تری کسب کنید. در چنین شرایطی، اگر نرخ بهره یورو پایین باشد، به دلیل فروش دلار و فروش ارز با بهره بالا، با حرکت سوآپ منفی مواجه خواهید شد. بنابراین، برای کسب سود، باید ارزهای خارجی کم بهره را دور بریزید.

در محاسبه سوآپ در بازار فارکس، اندازه موقعیت شما در نرخ سوآپ ضرب می شود. البته، نرخ سوآپ خرید و فروش برای جفت ارزهای مختلف و CFD ها متفاوت است.

بیشتر بخوانید: ارز و معامله ارز در فارکس راهنمای مبتدیان

قوانین سوآپ

قوانین اصلی برای دانستن در مورد معاملات سوآپ به شرح زیر است:

اول:

معاملات بهره بر اساس نرخ های سود اعلام شده توسط بانک های مرکزی اعمال می شود نه توسط موسسات واسطه. این هزینه ها در ساعت ۰۰:۰۰ نیمه شب محاسبه می شود و به صورت (-) یا (+) در حساب منعکس می شود.

دوم:

اگر موقعیتی که در طول روز افتتاح می شود قبل از نیمه شب بسته شود، هیچ هزینه ای پرداخت نمی شود و هیچ کارمزد سوآپ اعمال نمی شود. با این حال، اگر می‌خواهید موقعیت خود را به روز بعد منتقل کنید، ممکن است مجبور شوید مبلغ کمی اضافی بپردازید زیرا کارمزد سوآپ اعمال می‌شود. این وضعیتی است که در بین شرکت های کارگزاری متفاوت است.

سوم:

اگرچه کارمزد سوآپ برای ۱ روز اعمال می شود، بهره ۳ روزه در روز چهارشنبه اعمال خواهد شد. این به این دلیل است که بازار در تعطیلات آخر هفته باز نیست. بنابراین، اگر پوزیشنی را که روز چهارشنبه باز کرده‌اید، نبندید، تلقی می‌شود که قیمت ۳ روزه را در معامله خود پذیرفته‌اید. زیرا ارزش معاملات روزانه (T+2) است. از آنجایی که بازار در ساعت ۰۰:۰۰ روز جمعه بسته می شود، چنین رویه ای فقط برای چهارشنبه اعمال می شود.

بیشتر بخوانید: مفهوم زمان در بازار سهام به چه معناست؟ (Time)

چهارم:

در بالا اشاره کردیم که کارمزد با ارز مخالف اعمال می شود. بازار فارکس بازاری است که توسط کشورهای جهان اداره می شود. اگر بازاری که ارز مظنه معامله می شود بسته باشد، مدت زمان سوآپ ممکن است تمدید شود. به عنوان مثال، اگر ارز اصلی ین ژاپن باشد، در صورت بسته شدن بازار آسیا، این مبلغ دوره طولانی تری را پوشش می دهد.

پنجم:

کارمزدهای اعمال شده برای ابزارهای سرمایه گذاری متفاوت است. زیرا همانطور که می دانید نرخ های اعمال شده توسط بانک های مرکزی یکسان نیست. به همین دلیل، باید از نرخ خودرویی که در آن سرمایه گذاری می کنید، پیروی کنید. در عین حال، قیمت ها برای پوزیشن های لانگ یا کوتاه متفاوت است. شما می توانید از طریق شرکت کارگزاری خود به اطلاعات مربوط به این موضوع دسترسی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: نوسانات ارز در فارکس برای پوشش اقتصادی و مدیریت سهام

چگونه تراکنش های فارکس بدون مبادله انجام دهیم؟

برای جلوگیری از این معاملات در بازار فارکس، باید به شرکت کارگزاری خود بگویید که می خواهید یک حساب سرمایه گذاری بدون سوآپ باز کنید. نام دیگر این حساب اکانت فارکس اسلامی است.

با این حساب ها می توانید از تمامی امکانات موجود در بازار فارکس استفاده کنید. شما می توانید ۲۴ ساعت شبانه روز و ۵ روز هفته خرید و فروش کنید و در حالی که ارزش ابزارهای سرمایه گذاری با معاملات دو طرفه افزایش یا کاهش می یابد، درآمد کسب کنید.

به لطف حساب سرمایه گذاری بدون سوآپ، نیازی به بستن تراکنش های خود در روزی که آنها را باز می کنید ندارید. می توانید معاملات خود را تا زمانی که موقعیت شما به سطحی برسد که انتظارات شما را برآورده کند، ادامه دهید.

اگر می خواهید در فارکس شرکت کنید و به دلیل تردید در این موضوع وارد بازار نمی شوید، می توانید از طریق یک حساب سرمایه گذاری بدون سوآپ، معاملات خود را بدون بهره انجام دهید.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

سواپ

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی داشته باشید.

برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران . نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام . نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام، برنامه ردیابی سهام، اپلیکیشن ردیابی سهام، نرم افزار مدیریت سهام