رکود اقتصادی؛ عواقب و پیامدها

رکود اقتصادی؛ عواقب و پیامدها

اگر رکود اقتصادی اتفاق بیفتد چه می شود؟ رشد همیشه در اقتصاد مشاهده نمی شود. در چنین مواقعی اصطلاحا رکود اتفاق می افتد. منظور از این رکود، افت رشد اقتصادی است. برای صحبت از رکود در یک اقتصاد، باید رشد منفی را برای دو فصل متوالی یا شش ماه متوالی مشاهده کرد.

وقتی اوضاع در یک اقتصاد خراب می شود، تنها به دلیل مدیریت بد نیست. گاهی اوقات رویدادهای غیرمنتظره یک اثر شوک ناگهانی دارند که بر اقتصادها تأثیر منفی می گذارد. به عنوان مثال، همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد که زنگ‌های رکود نه تنها در اقتصاد کشورها بلکه در سطح جهان به صدا درآید.

اگر رکود اتفاق بیفتد چه میشود؟

رکود در یک اقتصاد عوامل بد بسیاری را به همراه دارد. مثلا؛ بیکاری افزایش می یابد. دستمزدها کاهش می یابد. سطح تولید کاهش می یابد و شرکت ها کوچک می شوند. درآمدهای مالیاتی کاهش می یابد و ارزش پول محلی افت می کند. همانطور که می بینید، زمانی که یک کشور وارد رکود می شود، تمام تعادل ها در اقتصاد تغییر می کند.

بیشتر بخوانید: تورم، رکود تورمی و رکود اقتصادی چیست؟

رکود اقتصادی چیست؟

وضعیتی که دامنه اقتصاد یک کشور برای دو فصل متوالی کوچک می شود، رکود نامیده می شود. رکود به معنای رکود اقتصادی برای کشورهایی استفاده می شود که در مجموع ۶ ماه رشد منفی نشان می دهند.

برای ارائه یک تعریف فنی تر؛ کاهش تولید ناخالص داخلی واقعی و انقباض در سطح فعالیت واقعی اقتصادی به دلیل کاهش کل فعالیت های اقتصادی یک کشور برای دو فصل متوالی است. با این حال، این انقباض متوسط ​​است. زیرا انقباض شدید در اقتصاد به عنوان افسردگی تعریف می شود.

رکود عمیق چیست؟

رکود عمیق یا رکود دو شیب به رکودی اطلاق می شود که به دنبال آن یک بهبود کوتاه مدت و سپس رکود دیگری رخ می دهد. پس از عبور از رکود اول، بهبود متوقف می شود و رکود دوم آغاز می شود، زیرا اقتصاد از زیان های رکود اول بهبود می یابد.

ضمن بررسی اینکه رکود به چه معناست، در مورد دو فصل متوالی انقباض صحبت کردیم. در یک رکود عمیق، دو رکود متوالی ذکر شده است.

بهترین شاخص رکود دو شیب زمانی است که تولید ناخالص داخلی پس از چند چهارم رشد مثبت دوباره منفی شود. یک رکود عمیق اغلب به عنوان یک بهبود نوع W توصیف می شود.

بیشتر بخوانید: برنامه پیشنهاد بهترین سهام؛ مدیریت ریسک و انطباق

رکود جهانی چیست؟

رکود جهانی به دوره طولانی رکود اقتصادی در سراسر جهان اشاره دارد. مثلا؛ با توجه به همه گیری ویروس کرونا، بزرگترین اقتصادهای جهان مانند ایالات متحده آمریکا، آلمان و بریتانیا شروع به رشد منفی کردند. کارشناسان شروع به تعریف رکود جهانی برای این دوره کردند.

در چنین دوره ای، روابط تجاری و سیستم های مالی بین المللی رکود را از یک اقتصاد به اقتصاد دیگر منتقل می کند. کاهش در داده های تولید ناخالص داخلی سرانه در سراسر جهان مشاهده شده است.

صندوق بین المللی پول (IMF) رکود جهانی را این گونه تعریف می کند: رکود اقتصادی که همزمان با کاهش تولید جهانی و تضعیف شاخص های کلان اقتصادی مانند تجارت، جریان سرمایه و اشتغال رخ می دهد.

رکود چگونه اتفاق می افتد؟

رکود زمانی رخ می دهد که نرخ رشد اقتصاد کاهش یابد. به عبارت دیگر؛ اگر اقتصاد کشور برای دو فصل متوالی کوچک شود، از نظر فنی در رکود تلقی می شود.

به نظریه «در حالی که رشد جمعیت به سرعت ادامه دارد، اقتصاد کشور دچار رکود می شود» نوجه کنید. منطقاً رکود زمانی رخ می دهد که عرضه کافی برای پاسخگویی به نیازهای جمعیت رو به رشد تولید نشود، (یعنی در پاسخ به افزایش تقاضا).

رکود در نتیجه بدتر شدن پی در پی یک سری شاخص های کلان اقتصادی رخ می دهد. مثلا؛ بزرگترین عوامل ایجاد رکود اقتصادی کاهش سرمایه گذاری های تجاری، انقباض صنعت تولیدی، کاهش اشتغال و کاهش خرده فروشی است.

بیشتر بخوانید: نرم افزار حضور و غیاب رایگان

رکود برای یک کشور به چه معناست؟

برای اینکه کشوری در رکود باشد یعنی حداقل ۶ ماه رشد منفی داشته است. مشخص می شود که فعالیت های اقتصادی متوقف شده و تولید ناخالص داخلی واقعی کاهش یافته است.

اقتصاد یک کشور با کاهش فعالیت های تولیدی، افزایش بیکاری و تبدیل درآمد سرانه ملی از حالت رکود به کاهش، دچار رکود می شود. بنابراین عنوان می شود که این کشور در رکود به سر می برد.

علل رکود چیست؟ چه چیزی باعث رکود در اقتصاد می شود؟

احتمال رکود به دنبال بدتر شدن داده های اقتصاد کلان در یک کشور تفسیر می شود. برای صحبت از رکود، به طور کلی دلایلی مانند افزایش بیکاری، کاهش فعالیت های تولیدی و کاهش خرده فروشی جستجو می شود.

دلیل اصلی رکود کاهش رشد اقتصادی کمتر از نرخ رشد جمعیت است. تفسیر می شود که دلایل دیگر نیز بر این اساس توسعه می یابد.

با ناکافی شدن رشد اقتصادی در مواجهه با افزایش سریع جمعیت، درآمد سرانه ملی کاهش می یابد. در نتیجه بیکاری شروع به افزایش و فعالیت اقتصادی کاهش می یابد.

جدا از این دلایل اساسی، رکود می تواند به دلیل حوادث ناگهانی و غیر منتظره نیز ایجاد شود. رویدادهایی مانند شوک های ناگهانی اقتصادی، استقراض بیش از حد، ترکیدن حباب دارایی ها، تورم بسیار بالا یا کاهش شدید تورم نیز می تواند باعث رکود شود.

بیشتر بخوانید: هزینه فرصت چیست؟ برنامه‌ریزی اقتصادی و مالی

نمونه هایی از رکود اقتصادی

نمونه هایی از رکود اقتصادی

حال بیایید نمونه هایی از رکود را به دلایل زیر بیان کنیم:

شوک های ناگهانی اقتصادی

همه گیری کووید-۱۹ با ظهور اولین موارد در سال ۲۰۱۹ به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت. سپس در اولین نتایج رشد اقتصادی سه ماهه اعلام شده توسط کشورهای جهان، انقباضی مشاهده شد.

با ورود کشورها به قرنطینه برای جلوگیری از شیوع ویروس، اقتصادها شروع به رکود کردند. علاوه بر این، نظرات رکود نه تنها برای کشورها بلکه برای اقتصاد جهانی نیز مطرح شد.

بدهی بیش از حد

افزایش تعداد شرکت هایی که نکول و ورشکسته می شوند باعث رکود می شود. با افزایش ناگهانی نرخ دلار در نیمه دوم سال ۲۰۱۸، شرکت ها یکی یکی وارد ورشکستگی شدند.

در نتیجه، ۱۵۴۹ شرکت در سال ۲۰۱۸ خود را ورشکسته اعلام کردند. اقتصاد در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۸ رشد منفی را نشان داد.

انفجار حباب های دارایی

در نتیجه ترکیدن حباب مسکن در سال ۲۰۰۸، موج رکود از ایالات متحده آمریکا به کل جهان سرایت کرد.

تورم فوق العاده بالا

تورم تا حدی به رشد اقتصادی کمک می کند. اما پس از مدتی باعث کندی فعالیت های اقتصادی شده و کشور را به رکود می کشاند. زمانی که رکود و تورم بالا با هم ترکیب شوند، رکود تورمی در اقتصاد رخ می دهد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با نرم‌افزار مدیریت پورتفولیو پارس سیستم آشنا

تورم منفی

آنچه که بدتر از تورم بالا است، تورم منفی است که زمانی رخ می دهد که قیمت ها بیش از حد کاهش یابد. با کاهش قیمت ها، درآمد شرکت کاهش می یابد و با چرخه ای که از کاهش درآمد تا کاهش فعالیت های تولیدی ادامه می یابد، رکود رخ می دهد.

رکود اقتصادی چقدر ادامه خواهد داشت؟

مدت و عمق رکود در یک کشور بسته به عواملی که باعث رکود شده است متفاوت است. از آنجا که به طور کلی شش ماه یا بیشتر طول می کشد، رکود به عنوان دو چهارم رشد منفی تعریف می شود.

راه های مختلفی برای فهمیدن زمان پایان رکود وجود دارد. به غیر از اطلاعات فنی، رکودهای گذشته نیز اطلاعاتی در مورد مدت زمان ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت سهم بورس برای تخصیص موثر دارایی و استراتژی های متنوع

در صورت وقوع رکود چه اتفاقی می افتد؟ رکود اقتصادی چه پیامدهایی دارد؟

تولید در شرایط واقعی به رکود تمایل دارد. در حالی که تمایلات سرمایه گذاری ضعیف می شود، کسانی که می خواهند یک کسب و کار جدید راه اندازی کنند ترجیح می دهند مدتی صبر کنند.

با موارد زیر می‌توانیم به این سؤالات پاسخ دهیم که در صورت وقوع رکود و بعد از رکود چه اتفاقی می‌افتد:

تولید ناخالص داخلی واقعی رو به کاهش است. بیکاری افزایش می یابد. دستمزدها کاهش می یابد و توزیع درآمد بدتر می شود. کاهش سطح تولید وجود دارد. شرکت ها شروع به کوچک شدن می کنند. درآمدهای مالیاتی کاهش می یابد. ارزش پول محلی کاهش می یابد. با افزایش قیمت محصولات وارداتی، فشار تورمی ایجاد می شود. قدرت خرید کاهش می یابد. میزان کاهش تولید بیشتر از کاهش مصرف است.

نرخ بهره افزایش می یابد. افزایش هزینه های استقراض باعث کاهش هزینه های مصرفی و سرمایه گذاری می شود. با افزایش هزینه های تامین مالی و کمبود نقدینگی، بخش واقعی کوچک می شود. شرکت ها شروع به کوچک شدن و تعطیل شدن می کنند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

رکود اقتصادی

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سرمایه گذاری سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی خواهید داشت.

برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران . نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام . نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام، برنامه ردیابی سهاماپلیکیشن ردیابی سهام، نرم افزار مدیریت سهام . برنامه مدیریت پرتفولیو، برنامه مدیریت سهام در بورسنرم افزار مدیریت سهام اندروید، نرم افزار مدیریت سبد سرمایه گذاری، برنامه مدیریت سبد سرمایه گذاری . برنامه مدیریت سبد سهام در بورس، نرم افزار مدیریت پورتفولیو