سرمایه گذاری در سهام فناوری

سرمایه گذاری در سهام فناوری

بخش فناوری و سرمایه گذاری در سهام فناوری بسیار گسترده است و شامل سازندگان ابزار، توسعه دهندگان نرم افزار، ارائه دهندگان بی سیم، خدمات استریم، شرکت های نیمه هادی و ارائه دهندگان محاسبات ابری می شود. هر شرکتی که محصول یا خدماتی را در زمینه فناوری می فروشد احتمالاً متعلق به بخش فناوری است.

مطلب مرتبط: نرم افزار مدیریت امور سهام

مانند شرکت های سخت افزار که وسایل مربوط به فناوری را طراحی می کنند و سپس می سازند.

  • کامپیوترهای شخصی

  • گوشی های هوشمند

  • ردیاب های تناسب اندام

  • بلندگوهای هوشمند

  • تجهیزات سازمانی مانند سرورها و تجهیزات شبکه

مطلب مرتبط: نرم افزار امور سهامداری

یا شرکت های نرم افزاری که برنامه هایی را طراحی می کنند که روی سخت افزار پیاده می شوند.

  • سیستم های عامل

  • پایگاه های داده

  • نرم افزار امنیت سایبری

  • نرم افزار بهره وری

مطلب مرتبط: نرم افزار مدیریت سهام

بهترین سهم های تکنولوژی در سال 2023

بهترین سهم های تکنولوژی در سال ۲۰۲۳

بسیاری از با ارزش ترین شرکت های جهان، شرکت های فناوری هستند. اینها برخی از غالب ترین و چشمگیرترین سهام فناوری هستند که سرمایه گذاران باید در نظر بگیرند:

آمازون (AMZN -2.74%) پیشروترین خرده فروش آنلاین و ارائه دهنده پیشرو زیرساخت های رایانش ابری است. بنیانگذار جف بزوس در ماه ژوئیه از سمت خود کناره گیری کرد و فصل جدیدی را برای شرکت برتر فناوری باز کرد.

مطلب مرتبط: برنامه مدیریت امور سهام

مایکروسافت (MSFT -0.99%) یک شرکت نرم افزاری مسلط است که به دلیل سیستم عامل رایانه شخصی ویندوز و نرم افزار بهره وری آفیس شناخته شده است. مایکروسافت همچنین دومین تامین کننده بزرگ زیرساخت های ابری است.

اپل (AAPL -1.13٪) آیفون، آی پد و کامپیوترهای مک را می سازد.

اینتل (INTC -0.82%) یکی از بزرگترین شرکت های نیمه هادی در جهان است. اینتل واحدهای پردازش مرکزی (CPU) را برای رایانه‌های شخصی و سرورها و همچنین تراشه‌های ویژه برای کاربردهایی مانند هوش مصنوعی طراحی و تولید می‌کند.

مطلب مرتبط: نرم افزار سهامداران

نتفلیکس (NFLX -1.27٪) برترین در صنعت پخش ویدیو است که هر ساله میلیاردها دلار برای محتوا خرج می کند تا پایگاه مشترکین خود را حفظ کند.

متاپلتفرم (META -1.51%) بزرگترین شرکت رسانه های اجتماعی است که روزانه بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال در فیس بوک، اینستاگرام، مسنجر و واتس اپ دارد. این شرکت واقعیت مجازی را به عنوان آینده خود می بیند.

آلفابت (GOOG -0.16%) (GOOGL -0.24%) شرکت مادر غول جستجوی آنلاین گوگل و سیستم عامل محبوب اندروید برای گوشی های هوشمند است.

متا (فیسبوک سابق)، آمازون، اپل، نتفلیکس و آلفابت (گوگل) گاهی اوقات به عنوان سهام FAANG گروه بندی می شوند. شرکت ها بر صنایع خود تسلط دارند و سهام آنها در دهه گذشته بازده چشمگیری داشته است. با این حال، این زنجیره پیروزی در سال ۲۰۲۲ به پایان رسید. زمانی که تقریباً تمام سهام عمده فناوری همراه با بازار گسترده‌تر سقوط کردند.

مطلب مرتبط: نرم افزار امور سهام

سهام فناوری، COVID-19، و بازار نزولی

سهام فناوری، COVID-19، و بازار نزولی

همه‌گیری کووید-۱۹ اقتصادها را تعطیل کرد و منجر به از دست دادن مشاغل گسترده شد. برخی از شرکت های فناوری اثرات منفی آنی را مشاهده کردند. به عنوان مثال، آلفابت و متا از کاهش شدید رشد درآمد رنج می‌برند. زیرا صنایعی مانند مسافرت و مهمان‌نوازی از تبلیغات عقب نشینی کردند.

آمازون از فروش رونق تجارت الکترونیک و نتفلیکس از افزایش مشترکین سود می برد. زیرا مصرف کنندگان خانگی زمان بیشتری برای تماشای تلویزیون داشتند. تقاضای سیری ناپذیر برای رایانه های شخصی، تلفن های هوشمند و سایر ابزارها باعث افزایش فروش اینتل، مایکروسافت و اپل شد.

مطلب مرتبط: نرم افزار سهام

آمازون به میزان زیادی ظرفیت تجارت الکترونیک و محاسبات ابری خود را طی سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ افزایش داد تا به سطوح سرسام‌آور تقاضا پاسخ دهد. این شرکت در بخش تجارت الکترونیک بیش از حد ساخته شد و نیمه دوم سال ۲۰۲۲ را صرف بستن و به تاخیر انداختن برخی از انبارها در تلاش برای کاهش هزینه کرد. کسب و کار رایانش ابری در سال ۲۰۲۲ نیز اندکی کاهش یافت. سودهای بی سابقه در طول همه گیری کرونا به سرعت از بین رفته است.

مایکروسافت از فروش قوی رایانه های شخصی در طول همه گیری کرونا سود برد. کار و یادگیری از خانه، همراه با پول نقد، به رونق کمک کرد. آن رونق اکنون به یک شکست تاریخی تبدیل شده است. عرضه جهانی رایانه های شخصی در سال ۲۰۲۲ با کاهش ۲۹ درصدی نسبت به سال گذشته در سه ماهه چهارم ۱۶ درصد کاهش یافت.

مطلب مرتبط: نرم افزار امور سهام و سهامداران

اینتل نیز به شدت از کاهش بازار رایانه های شخصی ضربه خورده است. پس از اینکه طی چند سال گذشته شاهد کاهش سهم بازار خود به رقیب دستگاه‌های میکرو پیشرفته (AMD -3.45%) بود، اینتل در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ با پردازنده‌های کامپیوتری Alder Lake و Raptor Lake خود به عقب افتاد.

نتفلیکس در سال ۲۰۲۰ مشترکین خود را با سرعتی بی سابقه اضافه کرد. اما با افزایش رقابت، ثروت آن تغییر کرد. نتفلیکس در سال ۲۰۲۱ شروع به از دست دادن مشترکین خود در آمریکای شمالی کرد.

مطلب مرتبط: نرم افزار سهامداری

فیس بوک در سال ۲۰۲۱ نام خود را به Meta Platforms تغییر داد تا بر تمرکز خود بر واقعیت مجازی و متاورس تأکید کند. درآمد تبلیغات از برنامه های رسانه های اجتماعی هنوز منبع اصلی درآمد آن است. اقتصاد سخت در سال ۲۰۲۲ و تغییرات حریم خصوصی اپل در دستگاه های iOS چالش های جدیدی را ایجاد کرده است. در حالی که تجارت تبلیغاتی با مشکل مواجه می شود، متا سالانه میلیاردها دلار برای تلاش های متاورز خود هزینه می کند و تا کنون چیزی برای عرضه ندارد.

رشد درآمد آلفابت در سال ۲۰۲۲ به طور چشمگیری کاهش یافت و درآمد آن در سه ماهه سوم سالانه تنها ۶ درصد افزایش یافت. کسب و کار Google Cloud آلفابت به سرعت در حال رشد است. اما تجارت اصلی تبلیغات آن در برابر اقتصاد رو به وخامت است. فراتر از مسائل اقتصاد کلان، کسب‌وکارهای جستجوی پول نقد Alphabet ممکن است با یک تهدید وجودی از سوی خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی مواجه شوند.

مطلب مرتبط: برنامه سهامداران

سهام فناوری