سفته‌بازی یا سرمایه گذاری؛ کدام بهتر است؟

سفته‌بازی یا سرمایه گذاری؛ کدام بهتر است؟

در این محتوا توضیح می دهیم که چرا سرمایه گذاری به جای سفته‌بازی از اهمیت بیشتری برخوردار است. رویکردهای مختلفی برای سرمایه گذاری در سهام وجود دارد.

برخی از سرمایه گذاران در بازارهای سهام در حال ظهور تخصص دارند، در حالی که سرمایه گذاران دیگر بر بازارهای سهام بالغ تمرکز می کنند. در حالی که برخی پول خود را در شرکت های بزرگ سرمایه گذاری می کنند، سایر سرمایه گذاران تمایل دارند بر شرکت های کوچکتر تمرکز کنند. طیف محصولات گسترده است و تنوع گزینه ها فضای کافی را برای هر ترجیح یا توانایی باقی می گذارد.

با این حال، همه سهام یک نقطه مشترک دارند: نوسان. قیمت سهام هرگز به صورت خطی حرکت نمی کند، آنها در معرض فراز و نشیب های دائمی هستند. تمایل زیادی برای سود بردن از این نوسانات وجود دارد، یعنی زمانی که قیمت ها پایین است وارد شوید و با بالا بودن قیمت ها خارج شوید. به خصوص وقتی به منطق فرآیند معاملات نگاه می کنیم، این رویکرد منطقی و بالاتر از همه ابتدایی ترین منطق بازار سهام به نظر می رسد.

بیشتر بخوانید: سفته بازی در بورس به چه معناست؟ (بخش اول)

تفاوت سفته‌بازی و سرمایه گذاری

در حالی که سفته‌باز با عجله عمل می کند، سرمایه گذار افق زمانی کاملا متفاوتی دارد. این همچنین به فرد این فرصت را می دهد که منتظر فرصت های بسیار خوب در بازار باشد. این امر احتمال موفقیت یک سرمایه گذاری را افزایش می دهد. کسانی که به خود اجازه می دهند تحت فشار زمان برای افزایش پول خود قرار گیرند، در نهایت عاقبت بدتری خواهند داشت.

تعریف سفته‌بازی

سفته‌بازی تلاشی برای پیش بینی دقیق رشد قیمت سهام و اقدام بر اساس آن است. با این حال، برای موفقیت در این امر تنها چیزی که لازم دارید شانس است. هیچ کس نمی تواند حرکات بازار را پیش بینی کند، این به ویژه برای افق های زمانی کوتاه مدت صادق است. حتی اگر بتوانید برخی از مهارت ها یا الگوها را در اینجا توسعه دهید، به عنوان یک “سرمایه گذار کوچک” احتمالاً در انتهای کار سفته‌بازی هستید. زیرا مزیت اطلاعاتی و منابع بازیگران بزرگ در بازار سهام بدون شک آنقدر زیاد است که ممکن است در نهایت به این نتیجه برسید که کاش روند آنها را تعقیب می کردید.

تعریف سرمایه گذاری

سرمایه گذاری به معنای ارزیابی سطح فعلی قیمت سهام و ارزیابی ارزان یا گران بودن آن سطح است. فرقی نمی کند که قیمت اخیراً افزایش یا کاهش یافته است. تلاش برای رسیدن به اوج یا پایین‌ترین قیمت در هنگام سرمایه‌گذاری کاملاً بیهوده است. زیرا به هر حال چنین پیش‌بینی‌هایی در بازار امکان‌پذیر نیست.

کسانی که انتظار دارند در بازار سهام به درآمد سریع بپردازند و فکر می کنند می توان از سفته‌بازی برای جمع آوری سریع ثروت استفاده کرد، به شدت ناامید خواهند شد.

سوال تعیین کننده همیشه این است که آیا پتانسیل صعودی وجود دارد، صرف نظر از اینکه از چه سطح قیمتی شروع می شود. پتانسیل همیشه زمانی وجود دارد که یک شرکت سالم و خوب نسبت به قدرت درآمدش ارزش گذاری مثبت داشته باشد. ارزان یا گران بودن یک سهم در هر سطح قیمتی را می توان به خوبی ارزیابی کرد. بر این اساس، یکی از وظایف اصلی سرمایه گذاری، ارزیابی این است که آیا از یک سو، یک شرکت دارای چشم اندازهای آتی جذاب است و از سوی دیگر، آیا بر این اساس حداقل به طور معقول، یا حتی بهتر، به طور مناسب ارزش گذاری شده است یا خیر.

بیشتر بخوانید: سفته باز در بورس به چه کسی می گویند؟

تفاوت سفته‌بازی و سرمایه گذاری

توهم قیمت

بار دیگر این یک واقعیت پیش روی ماست که قیمت سهام در معرض نوسان است. با این حال، همانطور که در بالا ذکر شد، اگر شما به عنوان یک سرمایه گذار و نه به عنوان یک سفته باز فعال باشید، این نوسانات قیمت کاملاً بی خطر هستند.

باید به یاد داشته باشیم که وقتی قیمت سهام افزایش می یابد، فقط روی کاغذ ثروتمندتر می شویم. این قیمت سهم به هیچ وجه نشان دهنده وضعیت واقعی یک شرکت نیست. به عنوان مثال، اگر قیمت سهم در یک روز ۱۰ درصد افزایش یابد، به این معنا نیست که شرکت در آن روز ۱۰ درصد سود خود را افزایش خواهد داد. اما این نکته بسیار مهم است. به عنوان سهامدار، ما در شرکت های واقعی سهام داریم. ماشین آلات، ساختمان ها، سیستم های فناوری اطلاعات و غیره که مدیران و کارکنان شرکت سعی در کسب سود از آنها دارند. ما سهم معینی در دارایی های واقعی داریم.

بنابراین، توسعه ارزش این شرکت ها تنها با میزان مدیریت آنها، یعنی درآمدهای فروش و سود آنها بیان می شود. تا زمانی که گردش مالی و سود یک شرکت خوب باشد و افزایش حاصل شود، نوسانات قیمت اهمیت چندانی ندارد. این بدان معنی است که خرید و فروش شرکت ها بسیار کمتر از آنچه روند قیمت سهام نشان می دهد ضروری است. شرکت ها در مدت زمان طولانی تری تکامل می یابند و بر این اساس افزایش ارزش واقعی یک شرکت نیز یک فرآیند بلندمدت است.

بیشتر بخوانید: سفته بازان در بازار سهام چه می کنند؟

ارزش های واقعی در ذهن

درک این موضوع بسیار مهم است. آگاهی از اینکه به عنوان یک سهامدار در دارایی های واقعی سرمایه گذاری می کنید که ارزش آنها یک شبه چند برابر نمی شود، بلکه نیازمند تلاش سخت و موفق افراد شاغل در کارخانه ها و سالن های تولید است، دیدگاه شما را به طور قابل توجهی تغییر می دهد. با توجه به این وضعیت، حفظ قیمت سهام و نوسانات کوتاه مدت آنها کاملاً پوچ به نظر می رسد.

بنابراین در حالی که نوسانات در عملکرد واقعی شرکت ها بسیار کمتر از آن چیزی است که قیمت سهام آنها نشان می دهد، قیمت سهام تنها نشان دهنده این است که آیا یک شرکت در حال حاضر ارزان یا گران ارزش گذاری شده است. این به این دلیل است که نوسانات قیمت سهام این امکان را فراهم می کند که شرکت هایی با ارزش مشخصی بسیار ارزان تر از آنچه که واقعاً هستند خریداری شوند. برعکس، این نیز به این معنی است که شما نباید سهامی را صرفاً به این دلیل که سقوط کرده است بخرید و فقط به دلیل افزایش قیمت آن را بفروشید. در عوض، قیمت را باید در ارتباط با ارزش گذاری شرکت پشت آن مشاهده کنید.

هنگامی که به دنبال شرکت های خوبی هستید که کارمندان آن ها کار عالی انجام می دهند، محصولات آنها مورد نیاز مشتریان است و مدیریت آن ها تصمیمات خوبی می گیرد، بارها با نمونه هایی مواجه خواهید شد که قیمت سهام ارزش واقعی آن شرکت را منعکس نمی کند. مهم است که از این فرصت ها برای مشارکت در عملکرد بلندمدت این شرکت های برجسته استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: سفته بازان معروف جهان

نتیجه

تفاوت مهمی بین نگاه کردن به قیمت سهام به عنوان سیگنال ورود یا خروج برای یک سهم و به عنوان شاخصی برای گرانی یک سهم وجود دارد. رویکرد اول منجر به تفکر کوتاه مدت و معاملات سوداگرانه می شود. رویکرد دوم این سوال را مطرح می‌کند که چه نوع شرکتی پشت قیمت سهام قرار دارد و شرکت از منظر عملیاتی چگونه در حال توسعه است.

زیرا تنها در صورتی که مشخص شود یک شرکت چه چیزی تولید می کند و چگونه آن را انجام می دهد، می توان ارزیابی کرد که آیا ارزشش در حال حاضر به طور دقیق در بازار سهام منعکس شده است یا خیر. تنها با این رویکرد بلندمدت می‌توان سرمایه‌گذاری موفق در سهام را به روشی معنادار و پایدار انجام داد. این امر همچنین روشن می کند که عامل تعیین کننده نظارت بر تحولات قیمت نیست، بلکه توسعه فروش و سود شرکت های زیربنایی است.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

سفته‌بازی

روابط عمومی شرکت پارس سیستم آشنا

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سرمایه گذاری سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی خواهید داشت.

 نرم افزار مدیریت امور سهام

برنامه سهامداران

 نرم افزار امور سهام و سهامداران

 نرم افزار امور سهام

برنامه مدیریت امور سهام

سامانه مدیریت سبد سهام

برنامه تحلیل سهام

 نرم افزار مدیریت امور سهام

سامانه سهامداران

نرم افزار امور سهامداری

سامانه امور سهام و سهامداران

 نرم افزار سهامداران

سامانه امور سهام

 نرم افزار سهام

 نرم افزار خرید سهام

برنامه پیشنهاد بهترین سهام

بهترین برنامه پیشنهاد سهام

 برنامه پیش بینی قیمت سهام

 برنامه مدیریت سبد سهام

 نرم افزار سهامداری

اپلیکیشن ردیابی سهام

 نرم افزار مدیریت سهام

برنامه مدیریت پرتفولیو

 نرم افزار مدیریت سهام اندروید

برنامه مدیریت سهام در بورس

نرم افزار مدیریت سبد سرمایه گذاری

برنامه مدیریت سبد سرمایه گذاری

نرم افزار مدیریت پورتفولیو

برنامه مدیریت سبد سهام در بورس

برنامه ردیابی سهام