نرخ سیاست؛ اثرات کاهش و افزایش نرخ سیاست پولی

نرخ سیاست؛ اثرات کاهش و افزایش نرخ سیاست پولی

نرخ بهره ممکن است در دوره هایی که تقاضا از عرضه بیشتر شود، افزایش یابد. افزایش نرخ سیاست به عنوان سیاست پولی انقباضی نیز شناخته می شود.

اگر نرخ سیاست افزایش یابد چه اتفاقی می افتد؟

پاسخ به این سوال که در صورت افزایش نرخ سیاست چه اتفاقی می افتد صرفاً افزایش هزینه های اعتباری است. نرخ‌های بهره بالاتر وام‌ها را هم برای کسب‌وکارها و هم برای مصرف‌کنندگان گران‌تر می‌کند. همه در نهایت برای پرداخت سود هزینه بیشتری می‌کنند. هدف معمولاً کاهش عرضه پول و کاهش ابر تورم است. رابطه نرخ سیاست و تورم در حال حاضر پس از سال ۲۰۲۲ مکررا شنیده شده است.

مشاهده می شود که یک موازی در رابطه بین سود بیمه نامه و سود سپرده وجود دارد. زیرا در نتیجه افزایش نرخ سیاستی، نرخ سود وام و سپرده نیز افزایش می یابد.

از آنجایی که بانک‌ها نمی‌خواهند در شرایط با نرخ بهره بالا وام بگیرند، وجوهی را که از بانک مرکزی دریافت می‌کنند پایین نگه می‌دارند. بنابراین زمانی که می خواهید از بانک وام بگیرید، یا در معرض سود بسیار بالا قرار می گیرید یا با موانع مختلفی مواجه می شوید و پاسخ رد دریافت می کنید.

بیشتر بخوانید: نرخ سیاست و اثرات اقتصادی آن

به بیان ساده، تصمیم بانک مرکزی برای افزایش یا کاهش نرخ سود کاملاً به رابطه عرضه و تقاضا بستگی دارد.

به عبارت دیگر، اگر شرایطی پیش بیاید که پول کاهش یابد و تقاضا در اقتصاد کشور افزایش یابد، نرخ سود افزایش می یابد. اگر بانک مرکزی تصمیم به افزایش نرخ سود داشته باشد، می توان فهمید که تورم در آن اقتصاد بالا است، ریسک ها در حال افزایش است و نقدینگی، یعنی عرضه پول، خیلی خوب نیست.

تأثیر افزایش نرخ سود بر جیب شهروندان

اگر تورم در کشوری در حال افزایش باشد، انتظار می‌رود بانک مرکزی نرخ سود را افزایش دهد. وقتی این انتظارات شکل گرفت، دو گرایش در شهروندان مشاهده می شود. اولین مورد وام گرفتن با نرخ پایین قبل از افزایش نرخ بهره است. در حالی که دوم تمایل به خرید کالاها با قیمت کمتر از امروز با انتظار افزایش بیشتر تورم است.

بیشتر بخوانید: تورم زدایی چیست؟ اثرات کاهش تورم چیست؟

اگر نرخ بهره سیاست پولی کاهش یابد چه اتفاقی می افتد؟

چه اتفاقی می افتد اگر نرخ بهره سیاست کاهش یابد؛ در مواردی که پول در یک اقتصاد فراوان باشد و تقاضا به اندازه عرضه نباشد، نرخ بهره کاهش می یابد؟ به طور مشابه، تصمیم بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره به این معنی است که می خواهد با افزایش تقاضا، نقدینگی فراوان را متعادل کند. کاهش نرخ سیاست به عنوان سیاست پولی انبساطی شناخته می شود.

با کاهش نرخ بهره، نرخ بهره وام کاهش می یابد، شهروندان راحت تر وام می گیرند، بیشتر خرج می کنند و سرمایه گذاری و اشتغال افزایش می یابد. بنابراین اقتصاد رشد می کند. با این حال، در نتیجه، تورم تقاضا شروع به افزایش می کند. این وضعیت را اغلب در کشورمان با عنوان «رشد همراه با تورم» می شنویم.

اینجاست که تناقض در کشور ما در مورد کاهش نرخ بهره و افزایش تورم نمایان می شود. بر اساس پویایی عادی اقتصادی، زمانی که نرخ سیاست قبل از کاهش انتظارات تورمی کاهش می یابد، نرخ بهره در بازار کاهش نمی یابد. زیرا هنگام تعیین نرخ سود بازار، نه تنها نرخ سیاستی تعیین شده توسط بانک مرکزی موثر است، انتظارات تورمی و ریسک های آتی نیز بر نرخ بهره بازار تأثیر می گذارد.

بنابراین، با کاهش نرخ سیاستی بانک مرکزی، نرخ سود بازار به دلیل انتظارات تورمی در میان مدت و بلندمدت همچنان افزایش می یابد.

وقتی به صورت نظری به موضوع نگاه می کنیم، اگر نرخ سیاست کاهش یابد:

  • مقدار پس انداز کاهش می یابد.

  • مبلغ وام افزایش می یابد.

  • بازار سهام تحت تاثیر مثبت قرار گرفته است.

  • دلار بالا می رود.

  • حجم معاملات افزایش می یابد.

  • پول محلی جذابیت خود را از دست می دهد.

  • رکود تورمی در سیاست پولی انبساطی اتفاق می افتد.

زیرا برای رفع رکود تورمی، سیاست مالی انبساطی برای کاهش بیکاری دنبال می شود. برعکس، سیاست پولی انقباضی باید برای کاهش تورم اجرا شود. در چنین مواردی همکاری بانک مرکزی و دولت کشور بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: رکود اقتصادی؛ سوالات متداول

نرخ سیاست چگونه بر نرخ ارز تأثیر می گذارد؟

به سادگی، این به طور مستقیم بر ارزش پول تأثیر می گذارد. با کاهش نرخ بهره، عرضه پول افزایش می یابد. بنابراین، در نتیجه وفور پول، پول محلی ارزش خود را از دست می دهد. هنگامی که نرخ بهره افزایش می یابد، عرضه پول کاهش می یابد و در نتیجه پول محلی ارزش پیدا می کند.

می توانیم این وضعیت را به صورت زیر بیان کنیم. زمانی که بانک مرکزی یک کشور نرخ بهره را افزایش می دهد، علاقه سرمایه گذاران به ارز کشور افزایش می یابد. زیرا ارز محلی نسبت به سایر ارزها درآمد بهره بیشتری را ارائه می دهد. بنابراین، سرمایه گذاران داخلی و خارجی هر دو به ارز محلی روی می آورند. بنابراین افزایش تقاضا برای پول محلی باعث افزایش ارزش آن می شود.

زمانی که بانک مرکزی نرخ بهره را کاهش می دهد، سرمایه گذاران شروع به ترجیح ارزهای با نرخ بهره بالاتر به ارزهای محلی می کنند. بنابراین، پول محلی قدرت خود را در برابر سایر ارزها از دست می دهد.

اثرات تغییرات در نرخ های سیاست

تغییرات در نرخ‌های سیاست، هزینه‌های استقراض و وام‌دهی بازیگران در بازار را تغییر می‌دهد. هم بر نرخ های بهره اعمال شده توسط بانک ها و هم بر ارزش دارایی هایی مانند اوراق قرضه و سهام تأثیر می گذارد.

نرخ بهره عامل تعیین کننده ای است که افراد و موسسات منابع خود را صرف پس انداز یا هزینه می کنند. در محیطی که نرخ بهره پایین است، درآمد حاصل از پس انداز نیز کم خواهد بود. بنابراین تمایل به هزینه افزایش می یابد. در دوره ای که نرخ بهره بالاست، درآمد حاصل از سرمایه گذاری افزایش و هزینه ها کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید: رکود اقتصادی؛ عواقب و پیامدها

سیاست پولی چگونه بر هزینه های مصرف کننده تأثیر می گذارد؟

بانک‌های مرکزی نرخ‌های بهره را در یک کشور تعیین می‌کنند و در مواقعی که اقتصاد داغ است، نرخ بهره را افزایش می‌دهند تا هزینه استقراض را افزایش دهند و در زمانی که اقتصاد کند است، آن را کاهش می‌دهند تا وام‌گیری ارزان‌تر شود.

هنگامی که نرخ بهره افزایش می یابد، مصرف کنندگان تمایل دارند به جای خرج کردن، پس انداز کنند. وقتی نرخ‌ها کاهش می‌یابد، مردم ممکن است دیگر نخواهند پس‌انداز کنند. بلکه در عوض هزینه می‌کنند و سرمایه‌گذاری می‌کنند یا حتی برای مصرف با نرخ بهره پایین وام می‌گیرند.

یعنی افزایش نرخ بهره ممکن است باعث شود مصرف کنندگان پس انداز خود را افزایش دهند. زیرا می توانند نرخ بازدهی بالاتری کسب کنند. از سوی دیگر، کاهش نرخ بهره ممکن است مصرف کنندگان را به خرید، گرفتن وام و سرمایه گذاری سوق دهد.

نرخ سیاست چگونه بر سرمایه گذاری ها تأثیر می گذارد؟

سیاست پولی به استراتژی هایی اطلاق می شود که توسط بانک مرکزی یک کشور در مورد میزان گردش پول در اقتصاد و ارزش این پول اجرا می شود. اگرچه هدف نهایی سیاست پولی تضمین رشد اقتصادی بلندمدت است. اما بانک‌های مرکزی ممکن است اهداف متفاوتی برای این هدف داشته باشند.

سرمایه گذاری از نظر اینکه نرخ سیاست چقدر است و چه کاری انجام می دهد یکی از موضوعات برجسته است. همانطور که در پاسخ به استفاده از نرخ سیاست، تنظیم کننده برای عرضه پول است.

بیشتر بخوانید: برنامه پیشنهاد بهترین سهام؛ مدیریت ریسک و انطباق

به عنوان مثال:

وقتی بانک مرکزی در دوران رکود، نرخ بهره را کاهش می دهد، پول و نقدینگی به اقتصاد اضافه نمی کند. این امر با تشویق سرمایه گذاری و مصرف تأثیر مثبت کلی بر قیمت دارایی ها دارد.

تأثیر سیاست پولی بر سرمایه گذاری می تواند مستقیم و همچنین غیرمستقیم باشد. اثر مستقیم از طریق سطح و جهت نرخ بهره است، در حالی که اثر غیرمستقیم ناشی از انتظارات در مورد اینکه تورم به کجا می رود است.

رابطه بین سیاست پولی و بازار سهام چیست؟

رابطه بین نرخ سیاست و بازار سهام نیز از جمله موضوعات مهم است. زیرا سیاست های پولی سختگیرانه سرمایه گذاری ها و ریسک پذیری را کاهش می دهد و تاثیر منفی بر بازار سهام می گذارد. در عوض، خرید برای پناهگاه های امن مانند طلا و دلار در حال افزایش است.

برعکس، سیاست پولی انبساطی از تمایل به دارایی های پرخطر مانند سهام حمایت می کند. این وضعیت روحیه سرمایه گذاران را بیشتر می کند و بر بازار سهام تأثیر مثبت می گذارد.

به همین دلیل است که همه بازارها، از جمله بازار سهام، از تصمیمات نرخ سیاست محلی و جهانی پیروی می کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه در بازار سهام به طور موثر معامله کنیم؟

به عنوان مثال:

وقتی FED بزرگترین اقتصاد جهان، ایالات متحده آمریکا، نرخ بهره خود را تغییر می دهد، هم بر اقتصاد و هم بر بازارهای سهام تأثیر می گذارد.

زیرا وام گرفتن برای افراد و مشاغل کم و بیش گران می شود. از سوی دیگر، هر گونه تأثیر تغییرات نرخ بهره بر بازار سهام معمولاً بلافاصله مشاهده می شود. در حالی که ممکن است تا یک سال یا بیشتر طول بکشد تا تأثیرات گسترده برای بقیه اقتصاد مشاهده شود.

نرخ های بهره بالاتر به جز در بخش مالی، تأثیر منفی بر درآمد و قیمت سهام دارد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار حضور و غیاب رایگان

پس چرا درخواست برای سهام کم شده است؟

یعنی هزینه‌های استقراض بالاتر و درآمد کمتر، جریان‌های نقدی آتی شرکت را کاهش می‌دهد. زیرا در یک محیط سیاست پولی فشرده، رشد و سودآوری شرکت افزایش می یابد.

بنابراین قیمت سهام شرکت نیز کاهش خواهد یافت. با از دست دادن ارزش سهام شرکت‌ها، کل بازار و شاخص‌های کلیدی نیز کاهش خواهند یافت.با این حال، برخی از  بخش ها به طور مثبت تحت تاثیر انقباض پولی قرار می گیرند. یکی از بخش هایی که بیشترین سود را دارد، بخش مالی است.

درآمد بانک‌ها، کارگزاری‌ها، شرکت‌های وام مسکن و شرکت‌های بیمه عموماً با افزایش نرخ‌های بهره افزایش می‌یابد، زیرا می‌توانند برای وام‌دهی هزینه بیشتری دریافت کنند.

تفاوت بین سیاست پولی و نرخ بازار چیست؟

در حالی که نرخ سیاست نرخ بهره ای است که توسط بانک مرکزی یک کشور تعیین می شود و بانک ها می توانند با آن وام دریافت کنند، نرخ سود بانکی که به عنوان نرخ بازار شناخته می شود، نرخی است که توسط بانک ها تعیین می شود.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

نرخ سیاست

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سرمایه گذاری سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی خواهید داشت.

برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران . نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام . نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام، برنامه ردیابی سهاماپلیکیشن ردیابی سهام، نرم افزار مدیریت سهام . برنامه مدیریت پرتفولیو، برنامه مدیریت سهام در بورسنرم افزار مدیریت سهام اندروید، نرم افزار مدیریت سبد سرمایه گذاری، برنامه مدیریت سبد سرمایه گذاری . برنامه مدیریت سبد سهام در بورس، نرم افزار مدیریت پورتفولیو