آنچه باید در مورد نرخ سیاست و اثرات اقتصادی آن بدانید

نرخ سیاست و اثرات اقتصادی آن

نرخ سیاستی توسط بانک‌های مرکزی برای تعیین نرخ‌های بهره در اقتصاد چقدر است و افزایش یا کاهش آن چه تاثیری دارد؟ آنچه باید در مورد نرخ سیاست و اثرات اقتصادی آن بدانید در این محتوا آورده شده است. 

بهره هزینه نگهداری پول برای مدت معینی استقراض است. به عبارت دیگر؛ درصدی از درآمد حاصل از فروش یک قرارداد بدهی است. در حالی که انواع مختلفی از منافع وجود دارد، بیایید بررسی کنیم که منافع سیاست چیست، که هم به طور غیرمستقیم و هم مستقیم بر آنها تأثیر می گذارد، و چه کاری انجام می دهد.

نرخ سیاست، نرخ علامت رسمی بانک مرکزی است. همچنین به عنوان نرخ حراج یک هفته ای رپو نیز شناخته می شود. این علاقه که به شدت بر اقتصاد تأثیر می گذارد، مستقیماً خود را بر روی تورم و نرخ ارز نشان می دهد. بنابراین، بحث های بزرگی را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: پانزده سهام مورد علاقه بانک مورگان استنلی

نرخ سیاست چیست؟

نرخ سیاستی نرخی است که توسط بانک های مرکزی برای تامین نقدینگی مورد نظر تعیین می شود. با این نرخ به بانک ها وام می دهد. زیرا بانک مرکزی نمی تواند مستقیماً نرخ سود وام مسکن، خودرو و مصرفی را تعیین کند. با این حال، می تواند آنها را به طور غیر مستقیم تحت تاثیر قرار دهد.

بانک مرکزی با تغییر نرخ سود سیاستی بر فرآیند خلق پول بانک ها یعنی هزینه های اعتباری آنها تأثیر می گذارد. به این ترتیب مردم مایل هستند یا نمی خواهند پول قرض کنند. در نتیجه عرضه پول کنترل می شود.

بانک مرکزی تنها نهادی است که نرخ بهره سیاستی را در کشور ما تعیین می کند. مطابق با نرخ بهره سیاستی، به تقاضاهای ریپوی بانک ها پاسخ می دهد. بانک ها نیز از اسکناس ها و اوراق قرضه خود به عنوان وثیقه برای ایجاد ریپو (قرارداد بازخرید) استفاده می کنند.

یعنی وقتی می خواهید از بانک وام بگیرید، بانک از بانک مرکزی هم وام می گیرد. در حالی که سود سیاستی، سود وام گرفته شده توسط بانک را تشکیل می دهد، شما همچنین به بانک بهره می پردازید.

بیشتر بخوانید: عرضه پول چیست؟ M1، M2 و M3

نرخ بهره قوی ترین سلاح در دست بانک مرکزی است.

در پایان هر سال، تاریخ جلسات سال بعد اعلام می شود. صورتجلسات ماهانه چند روز بعد منتشر می شود و نرخ ها رسمی می شود. تصمیمات مربوط به نرخ سیاستی توسط کمیته سیاست پولی در کشور ما اتخاذ می شود.

در آمریکا، کمیته فدرال رزرو ایالات متحده (FED) توسط کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) گرفته می شود. این هیأت‌ها و کمیته‌ها با در نظر گرفتن انتظارات تورمی، تحولات نرخ ارز، شاخص‌های سیاست مالی، تعادل کل عرضه و تقاضا و رفتار قیمت بخش عمومی و خصوصی، نرخ سیاست را تعیین می‌کنند.

چه کسی نرخ بهره سیاست را تعیین می کند؟

یکی از سوالات متداول تحت عنوان نرخ بهره سیاستی چیست این است که چه کسی نرخ سود بیمه نامه را تعیین می کند. پاسخ ساده این است که نرخ سود سیاستی توسط هیئت مدیره مربوطه بانک مرکزی هر کشور تعیین می شود.

در حالی که نرخ بهره سیاستی در کشور ما توسط کمیته سیاست پولی تعیین می شود، در ایالات متحده آمریکا این تصمیم توسط FOMC اتخاذ می شود.

نرخ سیاست روسیه توسط کمیته سیاست پولی بانک مرکزی روسیه و نرخ سیاست آلمان توسط کمیته سیاست پولی بانک مرکزی اروپا (ECB) گرفته می شود.

به این صورت، نرخ‌های بهره عمدتاً توسط بانک‌های مرکزی تعیین می‌شوند که به طور فعال متعهد به حفظ نرخ بهره هدف هستند.

بیشتر بخوانید: بیس پوینت چیست؟ تغییرات نرخ بهره و امتیازات پایه

چرا منافع سیاست مهم است؟

بر اساس بیانیه FED، یکی از دلایل مهم بودن نرخ بهره این است که بر هزینه های وام و تصمیمات خرج خانوارها و مشاغل تأثیر می گذارد.

به عنوان مثال، نرخ بهره پایین تر، افراد بیشتری را تشویق می کند تا برای یک خانه، ماشین یا بهبود خانه جدید وام بگیرند. نرخ‌های پایین‌تر همچنین باعث می‌شود که کسب‌وکارها برای سرمایه‌گذاری در توسعه، مانند خرید تجهیزات جدید، به‌روزرسانی امکانات یا استخدام کارگران بیشتر، پول قرض کنند.

نرخ های بهره بالاتر برای این گونه استقراض توسط مصرف کنندگان و مشاغل محدود کننده خواهد بود. فدرال رزرو به دنبال تعیین نرخ های بهره است تا زمینه را برای دستیابی به شرایطی مانند حداکثر اشتغال پایدار، تورم پایین و پایدار و نرخ بهره بلندمدت متوسط ​​فراهم کند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار حضور و غیاب رایگان

چه کسی نرخ بهره سیاست را تعیین می کند؟

سود خط مشی چگونه تعیین می شود؟

تصمیمات مربوط به نرخ بهره سیاستی مورد استفاده بانک مرکزی توسط کمیته سیاست پولی اتخاذ می شود. هنگام تصمیم گیری در مورد نرخ بهره، تمرکز بر چشم انداز تورم آتی از منظر میان مدت است.

در عین حال، اصل عدم واکنش فوری به اثرات موقت شوک های خارجی بر تورم و تمدید واکنش سیاست در طول زمان با تاکید بر اهداف میان مدت اتخاذ شده است.

بیشتر بخوانید: بهترین پوشش در برابر تورم چیست؟ (سوالات متداول)

کمیته سیاست پولی هنگام تصمیم گیری در مورد نرخ بهره، موارد زیر ارد  نظر می گیرد:

  • کل تعادل عرضه و تقاضا

  • شاخص های مربوط به سیاست های مالی

  • شاخص های پولی

  • اندازه وام، دستمزد، اشتغال

  • هزینه واحد

  • تحولات بهره وری

  • رفتار قیمت گذاری بخش دولتی و خصوصی

  • انتظارات تورمی

  • نرخ ارز

همچنین تحولات احتمالی که ممکن است بر آنها تأثیر بگذارد. از مجموعه وسیعی از اطلاعات، از جمله تجزیه و تحلیل شوک های خارجی و پیش بینی های به دست آمده از سیستم پیش بینی اقتصادی در بانک مرکزی استفاده می شود.

در نگاه جهانی، نرخ های بهره کوتاه مدت توسط بانک های مرکزی بر اساس شاخص های خاصی تعیین می شود. ناظران اقتصادی یک دولت سیاست هایی را ایجاد می کنند که به تضمین ثبات قیمت ها و نقدینگی کمک می کند.

این سیاست به طور معمول کنترل می شود. به طوری که عرضه پول در اقتصاد نه آنقدر زیاد است که باعث افزایش قیمت ها شود و نه آنقدر کوچک که باعث کاهش قیمت ها شود.

سیاست گذاران پولی از ابزار نرخ بهره برای ایجاد تعادل استفاده می کنند. اگر بخواهند حجم پول را کاهش دهند، نرخ بهره را افزایش می دهند. اگر بخواهند حجم پول را افزایش دهند، نرخ بهره را کاهش می دهند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با پول کم

تأثیرات منافع سیاست بر اقتصاد چیست؟

تغییرات در نرخ های سیاستی بر سطوح فعالیت و در نتیجه تورم در کل اقتصاد تأثیر می گذارد. این اثر از طریق کانال های مختلف و اغلب با کمی تاخیر منتقل می شود.

به بیان ساده تر، می توان گفت که نرخ سیاستی از طریق کانال تقاضا، کانال ارز و کانال انتظارات بر اقتصاد و تورم تأثیر می گذارد.

در اثر تقاضا، زمانی که سطح نرخ بهره افزایش می یابد، خانوارها و مشاغل پول کمتری برای مصرف و سرمایه گذاری دارند. همچنین برای بسیاری از شرکت‌ها سرمایه‌گذاری جالب‌تر می‌شود، زیرا تقاضا برای کالاها و خدمات تولید شده کاهش یافته در حالی که وام‌ها گران‌تر هستند.

تقاضای کمتر می تواند منجر به تولید کمتر و مشاغل کمتر شود.

(تعداد افراد شاغل کاهش می یابد و بیکاری افزایش می یابد) که می تواند تورم دستمزد و قیمت را کاهش دهد. افزایش نرخ سیاستی که از طریق کانال تقاضا منتقل می شود، به عنوان یک قاعده، باعث می شود تورم کمتر از آنچه باید باشد. تاثیر آن از طریق کانال ارزی ممکن است افزایش یا کاهش ارز کشور باشد.

به عنوان مثال، اگر نرخ سیاست FED بر خلاف سایر نقاط جهان افزایش یابد، ممکن است تقاضا برای دلار افزایش یابد و دلار ارزش بیشتری پیدا کند. در عین حال، صادرات از ایالات متحده از نظر ارزی گرانتر می شود، در حالی که واردات ارزان تر می شود.

در نتیجه:

افزایش نرخ سیاستی که از طریق کانال ارز منتقل می‌شود منجر به ارزان‌تر شدن کالاهای وارداتی و فشار کمتر بر دستمزدها و قیمت‌ها می‌شود. در کانال انتظارات، اگر کارمندان-کسب و کارها انتظار دارند قیمت ها به میزان قابل توجهی افزایش یابد، عموماً نسبت به انتظار تورم پایین، افزایش دستمزد بیشتری را طلب می کنند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار اسناد

نرخ سیاست

نرم افزار مدیریت امور سهام برای مدیریت سبد سرمایه گذاری سهام شما طراحی شده است. با کلیک بر روی هر یک از کلمات زیر به صفحه اصلی نرم افزار امور سهام دسترسی خواهید داشت.

برنامه سهامداران، نرم افزار سهامداری، نرم افزار امور سهام و سهامداران . نرم افزار امور سهام، برنامه مدیریت امور سهام، نرم افزار مدیریت امور سهام، برنامه تحلیل سهام . نرم افزار مدیریت امور سهام، نرم افزار امور سهامداری، نرم افزار سهامداران، نرم افزار سهام، نرم افزار خرید سهام . برنامه پیش بینی قیمت سهام، برنامه پیشنهاد بهترین سهام، برنامه مدیریت سبد سهام، برنامه ردیابی سهاماپلیکیشن ردیابی سهام، نرم افزار مدیریت سهام . برنامه مدیریت پرتفولیو، برنامه مدیریت سهام در بورسنرم افزار مدیریت سهام اندروید، نرم افزار مدیریت سبد سرمایه گذاری، برنامه مدیریت سبد سرمایه گذاری . برنامه مدیریت سبد سهام در بورس، نرم افزار مدیریت پورتفولیو